Written by Eva Matsigkou

Απο-συνδέσεις

Sofia Emmanouilidou


Το έργο “Από-συνδέσεις” δημιουργήθηκε στα πλαίσια του project Noise:Muse, ως μία “απάντηση” στο έργο του Peterson Liberty “Συνδέσεις” (σπρέι σε φύλλο λαμαρίνας, 180 x 100 εκ., του Δ’ Εργαστήριο Ζωγραφικής, 2016).
Το έργο του Peterson Liberty είναι σε λαμαρίνα, και απεικονίζει συνδετήρες θα μπορούσαμε να πούμε με μία πρώτη ματιά. Υπάρχει μία είδους «σύνδεση», όπως αναφέρει και ο τίτλος του έργου εξάλλου, μεταξύ του εικονιζόμενου θέματος καθώς και του υλικού αποτύπωσής του.
Το έργο “Από-συνδέσεις” είναι για σόλο φλάουτο, και στην παρτιτούρα απεικονίζονται μόνο οι ήχοι, οι οποίοι έχουν επιλεγεί για την σύνθεση αυτή ως σημειώσεις. Η σημειογραφία είναι απλά βοηθητική και δεν είναι απαραίτητο να λαμβάνεται υπόψη.
Ο εκτελεστής είναι ελεύθερος να παίξει όποιες νότες θέλει, χωρίς όμως να “συνδέει” τον ένα ήχο με κάποιο άλλο ήχο, δηλαδή κάθε φορά ο εκτελεστής προσπαθεί να προσδώσει μία θα λέγαμε, “έλλειψη συνεκτικότητας” στο μουσικό κείμενο.
Ο εκτελεστής μπορεί να “συνδέσει” τα διαφορετικά pattern στα οποία σημειώνονται οι ήχοι , δηλαδή, να παίξει λίγο από την μία ομάδα των ήχων και λίγο από την άλλη και να τις μπλέκει, αλλά με τέτοιο τρόπο, ώστε να αποφευχθεί η οποιαδήποτε συνοχή. Έτσι λοιπόν, ο εκτελεστής είναι σε θέση να παίξει με όποια σειρά θέλει και με όποιες νότες θέλει και με όποια διάρκεια θέλει τους ήχους, οι οποίοι είναι καταγεγραμμένοι στην παρτιτούρα, αλλά μεταξύ του ενός ήχου και του άλλου θα μεσολαβούν παύσεις, οι οποίες και αυτές εξαρτώνται από την αισθητική του εκτελεστή.
Η μόνη νοητή σύνδεση, που θα μπορούσε κάποιος να θεωρήσει, μεταξύ του έργου του Peterson Liberty και του έργου “Από-συνδέσεις, της Σοφίας Εμμανουηλίδου, είναι η χρήση «μετάλλων» , τόσο το έργο του Peterson Liberty, όσο και το όργανο επιλογής για το έργο της Σοφίας Εμμανουηλίδου, είναι το μέταλλο. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, οι ήχοι που έχουν επιλεγεί για το έργο “Από-συνδέσεις” είναι, όσο γίνεται πιο “μηχανικοί”, για να δείξουν και αυτή την αποξένωση και την “ψυχρότητα”. Με τον τρόπο αυτό, το έργο “Από-συνδέσεις”, έρχεται όχι τόσο στο να απαντήσει στο έργου το Peterson Liberty, όσο στο να “αντιταχθεί”, έρχεται να προσδώσει την ιδέα της αποξένωσης, ενώ το έργο του Peterson Liberty προσδίδει την ιδέα της ένωσης.


“Dis-connections” was created in response to the work “Syndeseis” (Connections) by Peterson Liberty.
“Connections” depicts paperclips, which are used to bind & connect together documents. One could therefore say there is a further “connection” between the title of the work, and the objects it depicts.
“Dis-connections” is a work for solo flute, and its score only depicts sounds which have been selected for this work as notes. The notation is meant to facilitate a performance, rather than to dictate one.
The performer is free to play whichever notes (s)he wishes, but without “connecting” each sound to other sounds. The aim is to impart a deliberate “lack of coherence” in the musical outcome.
The performer may “connect” the various patterns on which sounds are notated, and to intertwine them; however, this should be done in such a way as to avoid any sense of coherence. Performers are therefore free to play the sounds in whatever order they wish, and for whatever duration they choose. However, it is essential that all sounds are separated by pauses, whose duration is also up to the performers’ discretion.
At first glance, the only clear conceptual affinity between the visual and sonic works of art, is the use of metal materials, both in the paperclips depicted in the Peterson Liberty work, and in the choice of instrument (a metal flute) for the work by Sophia Emmanouilidou. On a secondary level, the sounds chosen for “Dis-connections” are as “mechanical” as possible, in an effort to create a sense of frigidity. In this way, “Dis-Connections” comes not so much as a response to the work by Peterson Liberty, but more as a counter-response, examining the notion of alienation while the original explores ideas of union.